Programme description
Na studiach II stopnia studenci pogłębiają swoje umiejętności analityczne, interpretacyjne oraz krytyczne, a jednocześnie zyskują nowe w zakresie animacji kultur filmowych, ich rozwijania i badania. Każda studentka i każdy student może wybrać jedną z trzech specjalności, aby rozwijać kompetencje w zgodzie z własnymi zainteresowaniami i pasjami. Kierunek jest tak pomyślany, aby wszyscy studenci uczestniczyli w zajęciach kierunkowych oraz — odpowiednio — w zajęciach specjalnościowych.
Specialties
Specjalność nr 1: „kultury filmowe” to specjalność, w ramach której kształcimy studentów w zakresie badania twórczości filmowej. Akcentujemy perspektywę porównawczą, w której uwzględnia się wielość i różnorodność kinematografii polskiej, europejskiej, amerykańskiej (północnej i południowej), azjatyckiej (blisko- i dalekowschodniej).
Ważną cechą tej specjalności jest odejście od obszernych, przekrojowych ujęć całościowych z zakresu historii filmu na rzecz intensywnych studiów problemowych, w których wydobywa się autorskie podejście prowadzącego zajęcia.
Student na drodze samokształcenia i we współpracy z wykładowcami zdobywa wyjątkową i praktyczną wiedzę o dużym potencjale dyskursywnym (poprzez indywidualną lekturę, realizację zadań wskazanych przez wykładowcę itp.), aby w tej perspektywie przenosić refleksję filmoznawczą na inne dziedziny ludzkiej aktywności.
Specjalność nr 2: „filmoznawstwo intermedialne” - podstawową cechą tej specjalności jest programowe przekraczanie dziedziny wąsko pojmowanego filmoznawstwa w kierunku innych dziedzin sztuki i porządków medialnych. Studenci rozwijają swoje umiejętności i kompetencje badawcze i krytyczne — ze szczególnym uwzględnieniem tego, co wspólne oraz różnicujące w relacjach kina z innymi dziedzinami sztuki i porządkami medialnymi. Studenci poznają związki i zależności (technologiczne, estetyczne oraz ekonomiczne) między filmem i innymi mediami. Studenci zdobywają wiedzę na temat wpływu najnowszych technologii na kultury filmowe, aby w tej perspektywie omawiać i badać zmiany w kreacji dzieła filmowego oraz ewolucję oczekiwań odbiorczych. W ramach tej specjalności film traktowany jest jako synteza sztuk.
Specjalność nr 3: „animacja mediów i kultury filmowej” powstała jako efekt współpracy Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych UAM z operatorem sieci „Kino za Rogiem” oraz Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji. Adresowana jest do osób zainteresowanych pracą animatora w szeroko rozumianej branży audiowizualnej, składa się przede wszystkim z zajęć o charakterze warsztatowym, związanych z projektowaniem wydarzenia filmowego, prowadzeniem akcji marketingowej czy posługiwaniem się nowoczesnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi (streaming, wideokonferencje, webinary). Wybór tej specjalności pozwala na połączenie badawczego wymiaru filmoznawstwa z jego stroną praktyczną.
Example of courses
-
Fotografia i złudzenie
-
Kino i multimedia
-
Film i percepcja wzrokowa
-
Rynek filmowy
-
Instrumentarium analizy filmowej
-
Warsztat mediów cyfrowych
-
Kino innych kontynentów
-
Warsztat animatora kultury audiowizualnej
Graduate competencies
-
innowacyjne rozwiązywanie złożonych problemów badawczych z zakresu filmoznawstwa oraz medioznawstwa,
-
tworzenie tekstów o charakterze naukowym, popularnonaukowym i krytycznym, przygotowywanie wystąpień publicznych (bezpośrednio i online, jak np. wideoesej) – dotyczących tematyki filmowej i medialnej,
-
zarządzanie informacją i research w zakresie wyszukiwania, selekcjonowania i opracowywania materiałów prasowych, audialnych, wizualnych i audiowizualnych,
-
organizacja wydarzeń kulturalnych, artystycznych, edukacyjnych związanych z upowszechnianiem kultury filmowej,
-
planowanie i realizacja budżetu projektów kulturalnych, artystycznych lub edukacyjnych,
-
pozyskiwanie partnerów i finansowania dla projektów popularyzujących i rozwijających kultury filmowe,
-
opracowanie skutecznej strategii promocyjnej wydarzeń filmowych.
Career prospects
Absolwenci tego kierunku studiów pracują:
-
w stowarzyszeniach filmowych, firmach producenckich i dystrybucyjnych, w agencjach PR-owych i reklamowych, w ośrodkach badania mediów,
-
w specjalistycznych czasopismach, w radio, w telewizji oraz dla portali i serwisów internetowych,
-
w kinach, ośrodkach kultury, bibliotekach audiowizualnych, placówkach edukacyjnych, itp.
-
w ośrodkach badawczych, których profil naukowy związany jest z refleksją nad kulturą audiowizualną.
Absolwent może podjąć pracę jako:
-
specjalista ds. komunikacji medialnej,
-
product manager,
-
manager kultury (w kinach, galeriach sztuki, domach kultury, centrach trans- i intermedialnych),
-
edukator przygotowujący nauczycieli do kształcenia w zakresie kultur filmowych, oddziaływania mediów oraz koordynowania działań promujących kultury modelowane przez film i media cyfrowe,
-
terapeuta w zakresie filmoterapii (po odbyciu odpowiednich kursów).