Programme description
Absolwent specjalności posiada przygotowanie pedagogiczne i kompetencje niezbędne do organizowania wczesnej
i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem oraz dzieciom z niepełnosprawnością i ich rodzinom (kandydaci nieposiadający przygotowania pedagogicznego mają możliwość jego uzupełnienia w trakcie studiów). Student
w ciągu dwóch lat zdobywa pełne kwalifikacje do organizowania i prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, a także kwalifikacje do sprawowania opieki nad dziećmi
w wieku do 3 lat.
Example of courses
- Psychologia rozwojowa i kliniczna małego dziecka
- Pedagogika specjalna małego dziecka
- Elementy patologii układu nerwowego
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym
- Trening komunikacji interpersonalnej
- Wczesna diagnoza i terapia logopedyczna
- Metody terapii zabawą i sztuką
- Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Graduate competencies
- Posługuje się metodami diagnozowania i wspomagania rozwoju małych dzieci z niepełnosprawnościami i zagrożonych niepełnosprawnością.
- Projektuje i realizuje indywidualne programy zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę.
- Przygotowuje kompleksowe programy terapeutyczne we współpracy z innymi specjalistami.
- Udziela konsultacji i instruktażu rodzicom, członkom rodziny oraz specjalistom opiekującym się dzieckiem.
- Ocenia postępy dziecka oraz skuteczność pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie.
- Dokumentuje działania realizowane z dzieckiem i jego rodziną.
Career prospects
Zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wczesnej interwencji powoływane w instytucjach takich jak np.:
instytucje wczesnego wspomagania,
- ośrodki wczesnej interwencji,
- przedszkola,
- szkoły,
- specjalistyczne poradnie,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze,
- instytucje niepubliczne.
Absolwent specjalności posiada kwalifikacje do pełnienia funkcji opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym