Opis kierunku
Kierunek Aplikacje Internetu Rzeczy (AIR) to interdyscyplinarne studia II stopnia adresowane dla absolwentów 3,5-letnich studiów inżynierskich. Kierunek AIR jest umiejscowiony zarówno w obszarze praktycznym (informatyka, programowanie, prowadzenie firmy i jej miejsce w gospodarce oraz zastosowania nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych), jak i teoretyczno-modelowym (nowe metody e-gospodarki i e-biznesu, modele biznesowe i technologie oraz analiza techniczno-ekonomiczna projektów). Kierunek AIR łączy trzy obszary wiedzy tj.:
- obszar technik i technologii, zwłaszcza w zakresie nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych i ich zastosowań praktycznych,
- ekonomiczny, w szczególności w zakresie zarządzania, koncentrujący się na nowoczesnych rozwiązaniach funkcjonowania firmy w ramach elektronicznej gospodarki opartej na wiedzy,
- nauk ścisłych, w szczególności fizyki, w zakresie nowoczesnych metod i rozwiązań zbierania i wstępnego przetwarzania danych z otoczenia.
Specjalności
Ścieżki tematyczne:
- Internet Rzeczy
- Domotyka i sieci komputerowe
- Programowanie
- Przetwarzanie danych
- Multimedia
- Ekonomia
Wybrane przedmioty
- Sieci automatyki i domotyki
- Systemy multimedialne
- Marketing internetowy
- Inteligentne Systemy Przetwarzania Danych
- Systemy Internetu Rzeczy i Usług
- Zarządzanie firmą i projektami
- Bankowe systemy informatyczne
- Programowanie CAD/CAM
Kompetencje absolwenta
-
Znajomość podstaw automatyki i domotyki (sieci, urządzenia, standardy).
-
Umiejętność programowania imperatywnego (Java) i deklaratywnego (SQL).
-
Znajomość ogólnych założeń sieci komputerowych oraz sieci automatyki.
-
Umiejętność projektowania złożonych aplikacji Internetu Rzeczy i Usług, od poziomu sterowników (pomiarowych) po zarządzanie i interfejs graficzny.
-
Umiejętność korzystania i tworzenia nowych rozwiązań w ramach Wirtualnej Rzeczywistości (VR) i Rozszerzonej Rzeczywistości (AR).
-
Umiejętność przygotowania i zarządzania witryną WWW.
-
Umiejętność prowadzenia własnej firmy, a także reklamowania jej (wypromowania) w internecie.
Perspektywy zawodowe
- Projektanci i administratorzy systemów teleinformatycznych ICT (Information and Communication Technology)
- Programiści (m.in. w językach Java, Python i C++), usług internetowych, aplikacji mobilnych oraz systemów wykorzystujących interfejsy człowiek-maszyna oparte na technologiach wirtualnej (VR) i rozszerzonej rzeczywistości (AR)
- Projektanci systemów decyzyjnych, zarządczych i bezpieczeństwa
- Specjaliści od marketingu internetowego i handlu elektronicznego (e-commerce, m-commerce)
- Wdrożeniowcy oraz integratorzy platform i systemów informatycznych do zarządzania przedsiębiorstwami (CRM, ERP, BI, SCM itp.) oraz obsługi banków (np. Ferryt)
- Badacze danych tworzący rozwiązania, także rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji