Opis kierunku
Studia umożliwiają nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie szeroko rozumianej pomocy psychopedagogicznej, poradnictwa i coachingu, a także zagadnień związanych z diagnozowaniem potrzeb oraz świadczeniem pomocy i formalnego wsparcia osobom w różnych kategoriach wiekowych, w tym dzieciom i młodzieży (głównie w systemie edukacji ogólnodostępnej) oraz osobom dorosłym w funkcjonowaniu w zróżnicowanych rolach społecznych, rodzinnych i pedagogicznych. Pomoc, poradnictwo coaching (trening psychologiczno-pedagogiczny) mogą być adresowane zarówno do osób w sytuacjach bezradności, w których ludzie coraz częściej poszukują rady specjalistów, mogą też służyć rozpoznaniu i wykorzystaniu potencjału rozwojowego jednostki oraz realizacji przez nią zadań życiowych i rozwojowych.
Wybrane przedmioty
- Teoretyczne podstawy poradnictwa i pomocy psychopedagogicznej
- Doradztwo w problemach edukacyjnych z elementami terapii pedagogicznej
- Poradnictwo rodzinne z metodyką
- Poradnictwo zawodowe z metodyką
- Teoretyczne i metodyczne podstawy coachingu
- Techniki i narzędzia coachingowe w pracy pedagoga/ Warsztat pracy coacha
- Tutoring w systemie pomocy psychopedagogicznej/ Tutoring rozwojowy
- Metodologia projektów społeczno-edukacyjnych
Kompetencje absolwenta
- Przygotowanie pedagogiczne do pracy na stanowisku wychowawcy, pedagoga szkolnego oraz innego pracownika pedagogicznego w szkołach i placówkach oświatowych.
- Wiedza, umiejętności i kompetencje do prowadzenia diagnozy pedagogicznej w zakresie zróżnicowanych problemów jednostkowych i społecznych oraz planowania i przeprowadzenia interwencji, a także projektowania wieloaspektowych planów działań wspierających jednostkę.
- Wiedza, umiejętności i kompetencje do podejmowania rozpoznania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia w ramach prac zespołów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży
w szkołach i placówkach. - Wiedza, umiejętności i kompetencje do podejmowania i realizacji działań z zakresu poradnictwa i wsparcia społecznego, psychoedukacji z wykorzystaniem elementów coachingu i tutoringu.
Perspektywy zawodowe
- Prywatne i publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe (liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła branżowa I i II stopnia)
- Prywatne i publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie rodzinne, adopcyjne itp.
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze typu socjalizacyjnego, interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego (dom pomocy społecznej, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, młodzieżowy ośrodek socjoterapii, specjalny ośrodek wychowawczy, hospicjum stacjonarne, oddział medycyny paliatywnej, schronisko dla nieletnich, bursy)
- Centra interwencji kryzysowej (wraz z telefonami zaufania), ośrodki dla ofiar przemocy w rodzinie i inne ośrodki dla osób
w kryzysie - Organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz dzieci, młodzieży, rodzin