Opis kierunku
Kierunek filmoznawstwo i kultura mediów II stopnia proponuje studentowi trzy ścieżki rozwoju, zależnie od wybranej specjalności.
Kultury filmowe to specjalność skupiająca się na twórczości filmowej, akcentująca wielość i niejednorodność kinematografii różnych obszarów i ich sprzężenie z każdorazowo odmiennym kontekstem kulturowym. Ważną cechą studiów jest odejście od obszernych, przekrojowych ujęć całościowych z zakresu historii filmu na rzecz intensywnych studiów problemowych, wydobywających autorskie podejście prowadzącego. Student na drodze samokształcenia zdobywa wiedzę o charakterze podręcznikowym (poprzez indywidualną lekturę, realizację zadań wskazanych przez wykładowcę, itp.).
Filmoznawstwo intermedialne: podstawową cechą tej specjalności jest programowe przekraczanie dziedziny wąsko pojmowanego filmoznawstwa w kierunku innych sztuk i mediów oraz wprowadzenie wiedzy z zakresu medioznawstwa (głównie z historii i estetyki mediów). W centrum pozostają więc studia nad filmem, ale proponujemy studentom przyjrzenie się swoistości sztuki filmowej poprzez usytuowanie jej w spektrum innych form artystycznych i mediów oraz budowanie świadomości tego, czym jest medium; w jakich związkach względem siebie pozostają sztuki i media; co nowego do tradycyjnej refleksji nad związkami sztuk wnosi medioznawstwo; w jaki sposób historia mediów przeformułowuje obraz „narodzin” medium filmowego i komentuje cechę nazywaną najprościej syntetycznością filmu (film jako synteza sztuk).
Animacja mediów i kultury filmowej to efekt współpracy Instytutu Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych z Operatorem sieci Kino za Rogiem oraz Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji. Adresowana do osób zainteresowanych pracą animatora w szeroko rozumianej branży audiowizualnej, składa się przede wszystkim z zajęć o charakterze warsztatowym, związanych na przykład z projektowaniem wydarzenia filmowego, prowadzeniem akcji marketingowej czy posługiwaniem się nowoczesnymi rozwiązaniami komunikacyjnymi (streaming, wideokonferencje, webinary). Wybór tej specjalności pozwala na połączenie badawczego wymiaru filmoznawstwa z jego stroną praktyczną.
Specjalności
- Kultury filmowe
- Filmoznawstwo intermedialne
- Animacja mediów i kultury filmowej
Wybrane przedmioty
- Kino niezależne
- Kino i multimedia,
- Film i percepcja wzrokowa
- Rynek filmowy
- Fotografia i złudzenie
- Instrumentarium analizy filmowej
- Warsztat mediów cyfrowych
- Emisja głosu i wystąpienia publiczne
Kompetencje absolwenta
-
Innowacyjne rozwiązywanie złożonych problemów badawczych z zakresu filmoznawstwa oraz medioznawstwa.
-
Tworzenie tekstów o charakterze naukowym i popularnonaukowym, przygotowywanie wystąpień publicznych oraz prezentacji multimedialnych – dotyczących tematyki filmowej i medialnej.
-
Wyszukiwanie, selekcjonowanie i opracowywanie materiałów prasowych, audialnych, wizualnych i audiowizualnych – na poziomie zaawansowanym.
-
Organizacja wydarzeń kulturalnych, artystycznych, edukacyjnych związanych z upowszechnianiem kultury filmowej.
-
Planowanie budżetu projektów kulturalnych, artystycznych lub edukacyjnych.
-
Pozyskiwanie partnerów i finansowania dla projektów popularyzujących kulturę filmową.
-
Opracowanie skutecznej strategii promocyjnej wydarzeń filmowych.
Perspektywy zawodowe
-
stowarzyszenia filmowe, firmy producenckie i dystrybucyjne, agencje PR-owe i reklamowe, ośrodki badania mediów
- mass-media (prasa - zwłaszcza specjalistyczna, radio, telewizja, Internet)
- kina, ośrodki kultury, biblioteki, placówki edukacyjne, itp.
- placówki naukowe, których profil badawczy związany jest z refleksją nad kulturą audiowizualną
Praca jako:
-
specjalista ds. komunikacji medialnej;
- product manager;
- manager kultury (kina, teatry, galerie sztuki, domy kultury, centra trans- i intermedialne);
- edukator przygotowujący nauczycieli do kształcenia w zakresie kultur filmowych, oddziaływania mediów oraz koordynowania działań promujących kultury modelowane przez film i media cyfrowe.