Opis kierunku
Studia w ramach filologii rosyjskiej z filologią angielską ukierunkowane są na uzyskanie przez studentów kompetencji w zakresie dwóch języków kierunkowych na poziomie co najmniej B2+ wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ). Jednak „filolog” – to nie tylko ekspert od języka, ale także świetny specjalista w zakresie historii, literatury i kultury danego kraju. W ramach danej specjalności studenci mają możliwość uzyskania niezbędnej wiedzy o zjawiskach zachodzących w obszarze historii, literatury, kultury Rosji, Wielkiej Brytanii i USA, a także nabycia praktycznych umiejętności z zakresu komunikacji interkulturowej oraz przekładu pisemnego i ustnego.
Studenci filologii rosyjskiej z filologią angielską zdobywają umiejętności językowe w zakresie j. rosyjskiego i j. angielskiego w mowie i piśmie zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+. Nieodłącznym elementem programu studiów jest znaczna ilość zajęć z Praktycznej Nauki Języka Rosyjskiego i Praktycznej Nauki Języka Angielskiego (aż 630 godzin), mających na celu nie tylko zapewnienie przyszłym absolwentom biegłej znajomości języka, lecz także kompetencji interkulturowej.
Atuty kierunku:
- intensywna nauka dwóch języków obcych – j. rosyjskiego (również od podstaw) oraz j. angielskiego,
- możliwość semestralnego pobytu za granicą (w ramach ERASMUS) lub na innej uczelni w Polsce (w ramach MOST),
- rozwijanie własnych zainteresowań, m.in. we Wschodniosłowiańskim Kole Naukowym, Grupie Teatralnej TheArt itd.
Wybrane przedmioty
- Praktyczna Nauka Języka Rosyjskiego
- Gramatyka języka rosyjskiego
- Historia literatury rosyjskiej
- Historia Rosji
- Gramatyka konfrontatywna polsko-rosyjska
- Kultura rosyjskiego obszaru językowego
- Filozofia
- Technologia informacyjna
oraz przedmioty realizowane w całości w j. angielskim:
- Praktyczna Nauka Języka Angielskiego
- Historia literatury angielskiej
- Historia literatury amerykańskiej
- Historia Wysp Brytyjskich i USA
- Fonetyka i fonologia j. angielskiego
Poziom B1+/B2 wg ESOKJ to minimalny poziom kompetencji językowych z zakresu języka angielskiego, który kandydaci przystępujący do rekrutacji / studenci rozpoczynający I rok studiów powinni posiadać, aby uczestniczyć w zajęciach z ww. przedmiotów.
Część programu studenci kształtują również samodzielnie, mając do dyspozycji przedmioty fakultatywne z aktualizowanej corocznie listy zajęć do wyboru.
Szczegółowy plan studiów jest dostępny na stronie Instytutu Filologii Wschodniosłowiańskich.
Kompetencje absolwenta
Absolwent kierunku studiów filologia wschodniosłowiańska specjalność filologia rosyjska z filologią angielską posiada:
- wiedzę i umiejętności w zakresie języków kierunkowych specjalności w mowie i piśmie,
- kompetencje komunikacyjne w zakresie języka ogólnego oraz specjalistycznego, wyprofilowanego do celów komunikacji ogólnej oraz pośredniczenia w międzynarodowych kontaktach gospodarczych i handlowych,
- niezbędną wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych (językoznawstwo i literaturoznawstwo) przypisanych do ww. kierunku/specjalności studiów,
- umiejętność właściwej orientacji w kulturze, realiach i stosunkach społecznych obszaru wschodniosłowiańskiego,
- kompetencje do podnoszenia swoich kompetencji lingwistycznych i translatorskich oraz pozyskiwania, gromadzenia, przetwarzania i przekazywania informacji oraz współdziałania w zespole.
Perspektywy zawodowe
Posiadana przez absolwenta wiedza oraz uzyskane kompetencje i umiejętności umożliwiają podjęcie zatrudnienia w:
- przedsiębiorstwach działających na rynku międzynarodowym lub prowadzących wymianę handlową z zagranicą,
- jednostkach administracji publicznej zorientowanych na współpracę międzynarodową,
- jednostkach administracji państwowej i samorządowej,
- firmach produkcyjnych, handlowych i usługowych współpracujących z partnerami zagranicznymi,
- działach marketingu, logistyki, obsługi klienta w firmach o charakterze międzynarodowym i zróżnicowanym kulturowo,
- agencjach reklamowych i public relations,
- organizacjach międzynarodowych i non-profit,
- organizacjach pozarządowych, instytucjach kultury itd.