Opis kierunku
Język jest podstawowym środkiem przekazu informacji. Dlatego przetwarzanie informacji jest ściśle powiązane z językiem.
Na kierunku językoznawstwo i zarządzanie informacją poznasz nie tylko „anatomię języka” i jego podsystemów, ale również nauczysz się, jak z takiej wiedzy korzystać. Poznasz oprogramowanie niezbędne do pracy nowoczesnemu tłumaczowi, redaktorowi gazety, specjaliście z zakresu obróbki danych oraz reprezentantom wielu innych profesji. Dowiesz się, jak funkcjonują archiwa informacji, a także jakie są techniczne i prawne uwarunkowania jej gromadzenia, przechowywania i udostępniania. Oprócz tego nauczysz się skutecznie kilku języków obcych oraz oswoisz się z wielokulturowym środowiskiem, które na naszym Wydziale jest zarazem rzeczą oczywistą i niezwykłą.
Studenci językoznawstwa i zarządzania informacją uczestniczą w unikatowych projektach naukowych związanych z technologią mowy i języka, komunikacją multimodalną, badaniami nad językiem prawa oraz licznymi innymi dziedzinami z zakresu nauk o języku i informacji.
Analiza blisko 50 000 ofert pracy na portalu pracuj.pl dla terenu Polski z lutego 2019 r. pokazuje, że stanowiska pracy związane z przetwarzaniem danych, rozwojem oprogramowania i administracją IT wynoszą około 12% wszystkich ogłoszeń. Wiedza i umiejętności związane z zarządzaniem informacją oraz przetwarzaniem języka naturalnego połączone ze znajomością dwóch języków obcych są silnymi atutami na rynku pracy. W programie studiów została uwzględniona nauka podstaw programowania. Otwiera ona przed absolwentami kierunku nie tylko szerokie możliwości wykonywania zadań związanych z przetwarzaniem języka naturalnego oraz zarządzaniem informacją. Taka wiedza stanowi również solidny fundament i daje możliwość stosunkowo szybkiego wyuczenia jednej z wielu specjalizacji z zakresu IT. W programie studiów położono nacisk na rozwój umiejętności myślenia analitycznego oraz uświadamianie potrzeby ciągłego uczenia się i rozwoju. Ma to związek z szybkim postępem technicznych, ciągle zmieniającymi i udoskonalanymi standardami oraz nowymi oczekiwaniami na rynku pracy.
Obecnie najwięcej ofert pracy pojawia się w działach badania i rozwój oraz rozwój oprogramowania, a także w obszarze finansów i konsultingu. Analiza bigramów (połączeń dwóch wyrazów) sugeruje, że najbardziej poszukiwane są osoby znające język angielski (40% ogłoszeń), pakiet Microsoft Office (31%), systemy informatyczne oraz kwestie związane z rozwojem oprogramowania (ang. software development). Od kandydatów oczekuje się także umiejętności pracy zespołowej, podejmowania wyzwań związanych z innowacyjnymi projektami oraz dopasowywania produktów i projektów IT do potrzeb klientów biznesowych – na przykład automatyzacji obsługi klienta (za pomocą czatbotów) czy działań marketingowych (z wykorzystaniem monitorowania mediów). Gotowość do wdrażania stosownych automatyzacji deklaruje 49 % firm w Polsce (58 % na świecie), jednak zaledwie 6 % menedżerów stwierdza, że w ich przedsiębiorstwach przeprowadzono co najmniej 50 automatyzacji, co oznaczałoby działanie na dużą skalę.
Wybrane przedmioty
- Podstawy programowania na potrzeby przetwarzania języka naturalnego
- Źródła informacji
- Technologia informacyjna
- Wstęp do zarządzania informacją
- Wstęp do językoznawstwa
- Współczesne teorie lingwistyczne
- Językoznawstwo typologiczne i porównawcze
- Algorytmy i obliczenia
Kompetencje absolwenta
- Potrafi posługiwać się pierwszym językiem obcym (język angielski) zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz drugim językiem obcym (drugi język kierunku) dla poziomu co najmniej B1.
- Potrafi rozpoznawać, analizować oraz oceniać zjawiska językowe, społeczne i kulturowe zachodzące w ramach relacji: humanistyka – świat cyfrowy, korzystając ze standardowych metod i narzędzi, stosowanych w badaniach językoznawczych.
- Zna i rozumie zagadnienia z zakresu językoznawstwa i nauki o informacji, w tym badań nad językiem wraz z ich społecznymi, kulturowymi i cywilizacyjnymi kontekstami.
- Zna i rozumie funkcjonowanie struktur i instytucji zajmujących się działalnością w zakresie badań nad językiem, jak i zarządzaniem informacją wraz z zasadami tworzenia różnych form przedsiębiorczości.
- Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej przez siebie wiedzy oraz odbieranych treści i ich stałej aktualizacji, w tym zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów związanych językoznawstwem i zarządzaniem informacją.
Perspektywy zawodowe
- firmy z branży BPO (ang. Business Process Outsourcing) stanowiących zaplecze wielkich międzynarodowych koncernów
- centra usług wspólnych (ang. SSC – Shared Services Centers) będących scentralizowanymi oddziałami największych światowych korporacji
- biura tłumaczeń
- agencje brandingowe
- firmy rekrutacyjne
- agencje reklamowe
- przedsiębiorstwa z branży szeroko pojętego e-marketingu (SEO/SEA)
- agencje informacyjne i archiwa
- a także wiele innych podmiotach gospodarczych oraz instytucjach. Ich kompetencje pozwalają bowiem bardzo elastycznie dostosowywać się do aktualnych wymagań rynku pracy