Opis kierunku
Język jest podstawowym środkiem przekazu informacji. Dlatego przetwarzanie informacji jest ściśle powiązane z językiem.
Na kierunku językoznawstwo i zarządzanie informacją poznasz nie tylko „anatomię języka” i jego podsystemów, ale również nauczysz się, jak z takiej wiedzy korzystać. Poznasz oprogramowanie niezbędne do pracy nowoczesnemu tłumaczowi, redaktorowi gazety, specjaliście z zakresu obróbki danych oraz reprezentantom wielu innych profesji. Dowiesz się, jak funkcjonują archiwa informacji, a także jakie są techniczne i prawne uwarunkowania jej gromadzenia, przechowywania i udostępniania. Oprócz tego nauczysz się skutecznie kilku języków obcych oraz oswoisz się z wielokulturowym środowiskiem, które na naszym Wydziale jest zarazem rzeczą oczywistą i niezwykłą.
Studenci językoznawstwa i zarządzania informacją uczestniczą w unikatowych projektach naukowych związanych z technologią mowy i języka, komunikacją multimodalną, badaniami nad językiem prawa oraz licznymi innymi dziedzinami z zakresu nauk o języku i informacji.
Kandydat na studia II stopnia musi spełniać określone wymagania, tj. chociażby mieć tytuł zawodowy licencjata oraz wykazać się znajomością co najmniej jednego języka obcego na poziomie B2. Oprócz tego kandydat na kierunek językoznawstwo i zarządzanie informacją powinien mieć orientację w najnowszych środkach komunikacji międzyludzkiej (Internet, e-mail, komunikatory typu WhatsApp czy Messenger, fora i grupy dyskusyjne, portale społecznościowe). Mile widziane będą także zainteresowania związane z językoznawstwem i zarządzaniem informacją oraz gotowość do rozwoju myślenia analitycznego, abstrakcyjnego, kreatywnego – niezbędnego do nauki programowania, zgłębiania zasad z zakresu logiki języka, czy analizy problemów z zakresu humanistyki cyfrowej, dotyczących świadomości szans i zagrożeń, jakie najnowsze media niosą dla człowieka, cywilizacji, państwa i społeczności.
Wybrane przedmioty
- Humanistyka cyfrowa w pracy naukowej
- Filozofia lingwistyki
- Komunikacja interkulturowa
- Współczesne problemy informatyki
- Język angielski i drugi język obcy
Kompetencje absolwenta
- Zna i rozumie na poziomie pogłębionym i zaawansowanym metody badawcze i interpretacyjne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nauką o języku i informacją.
- Potrafi twórczo interpretować i prezentować zdobyte informacje, dobierać właściwe metody i narzędzia badawcze, prezentować wyniki badań, stosując tradycyjne i multimedialne źródła informacji.
- Potrafi rozpoznawać i oceniać, samodzielnie, analitycznie i krytycznie analizować procesy i zjawiska językowe, społeczne i kulturowe zachodzące w ramach relacji humanistyka – świat cyfrowy, korzystając z zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
- Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz do zrozumienia wagi problematyki etycznej związanej z odpowiedzialnością za rzetelność przekazywanej wiedzy, jak i wagi poszanowania własności intelektualnej.
- Potrafi prowadzić debatę przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu językoznawstwa — prezentując przy tym wysoką kulturę języka polskiego.
Perspektywy zawodowe
- firmy z branży BPO (ang. Business Process Outsourcing) stanowiące zaplecze wielkich międzynarodowych koncernów
- centra usług wspólnych (ang. SSC – Shared Services Centers) będących scentralizowanymi oddziałami największych światowych korporacji
- biura tłumaczeń
- agencje brandingowe, agencje reklamowe, przedsiębiorstwa z branży szeroko pojętego e-marketingu (SEO/SEA)
- firmy rekrutacyjne
- agencje informacyjne i archiwa