Opis kierunku
Zadaniem Studiów Zarządzania Oświatą jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry kierowniczej w dziedzinie zarządzania wszelkiego rodzaju instytucjami oświatowymi. Absolwenci i absolwentki naszych studiów zyskają wiedzę i kompetencje, ale również narzędzia wspierające zarządzanie i przywództwo oświatowe. Każdy/a z uczestników i uczestniczek w trakcie studiów będzie miał/a możliwość przygotowania portfolio z materiałami i narzędziami przydatnymi do pracy menedżerskiej. Po zakończeniu studiów udzielamy naszym absolwentom wsparcia eksperckiego (konsultacje, diagnozy, szkolenia) w ich drodze zawodowej. Dodatkowo dla osób zainteresowanych w ramach studiów proponujemy program praktyk/hospitacji menedżerskich w różnych typach szkół i placówek oświatowych.
Odpowiedzialność za prowadzenie studiów II Zarządzania Oświatą została powierzona Zakładowi Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej WSE UAM, który posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie diagnoz, ewaluacji polityki oświatowej, wspierania i kreowania nowych rozwiązań na potrzeby rynku edukacyjnego. Dysponujemy wysoko wykwalifikowaną kadrą, znającą problemy zarządzania oświatą w wymiarze teoretycznym jak i praktycznym.
Kierowaliśmy i kierujemy znaczącymi projektami z zakresu zarządzania oświatą oraz polityki oświatowej z perspektywy samorządów, dyrektorów, rodziców, uczniów czy biznesu. To wszystko sprawia, że uzyskany u nas dyplom będzie świadczył nie tylko o wysokich kwalifikacjach i kompetencjach, ale również o prestiżu, jaki daje ukończenie studiów w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Wybrane przedmioty
- Finansowanie oświaty
- Rozwój zawodowy dyrektora i nauczyciela
- Marketing usług edukacyjnych
- Prawo oświatowe
- Nadzór pedagogiczny
- Planowanie pracy w placówce oświatowo-wychowawczej
- Polityka oświatowa a zarządzanie oświatą
- Psychologia w zarządzaniu placówkami oświatowymi
- Zarządzanie konfliktem w placówkach oświatowych
- Przywództwo i zarządzanie zasobami ludzkimi w oświacie
Kompetencje absolwenta
- Uzyska podstawową wiedzę o metodach i narzędziach zarządzania personelem.
- Rozwinie praktyczne umiejętności wdrażania wybranych procedur personalnych.
- Wskaże charakterystyczne akty prawne normujące ewaluację pracy szkoły/placówki oświatowej.
- Potrafi prowadzić badania pedagogiczne, sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki oraz wskazać możliwości rozwoju placówki oświatowej.
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu planowania i zarządzania placówką oświatową w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
Perspektywy zawodowe
-
Przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego
-
Szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowe i mistrzostwa sportowego
b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, przygotowania wojskowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa
c) artystyczne
-
Placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego
-
Placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych
-
Placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych