Opis kierunku
Kierunek Literatura powszechna został pomyślany jako studia wydziałowe, a więc wykorzystujące osiągnięcia naukowo-dydaktyczne poszczególnych jednostek. Zaawansowana wiedza, unikatowe umiejętności, wreszcie – cenne kompetencje społeczne, to efekty zajęć prowadzonych przez specjalistów z różnych obszarów wiedzy filologicznej rozbudowanej o kontekst filmoznawczy czy teatrologiczny.
Kierunek Literatura powszechna jest unikatowy (nie ma podobnej oferty na innych polskich uniwersytetach) i kształt jego programu wynika z integracji różnorodnych kompetencji pracowników Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej w zakresie literaturoznawstwa (m.in. filologia klasyczna, literaturoznawstwo porównawcze, filologia narodowa, filologie słowiańskie i bałkańskie), dyscyplin związanych z kulturą i sztuką: teatr, film, opera) i językoznawstwa (ogólnego i polonistycznego).
Wybrane przedmioty
Program studiów w dużej mierze jest kształtowany przez studenta, swobodnie wybierającego z oferty zajęć wskazanych jako obowiązkowe do wyboru oraz wykładów i konwersatoriów monograficznych. Pod tym względem elastyczność kształtowania programu jest najwyższa spośród kierunków prowadzonych przez Wydział. Najważniejsze moduły i przedmioty:
- Arcydzieła literatury antycznej
- Arcydzieła literatury powszechnej
- Mitologie europejskie
- Literatura epok dawnych
- Dramat europejski
- Epika europejska
- Liryka europejska
- Wielkie tematy i narracje literatury europejskiej
- Główne tendencje w literaturze europejskiej XXI wieku
- Kulturowe konteksty literatury
- Teorie komparatystyki literackiej i kulturowej
- Warsztat redaktora
- Instytucje kultury
Kompetencje absolwenta
Efekty uczenia się dla kierunku Literatura powszechna zostały sformułowane tak, by przygotować absolwenta nie do wykonywania określonego zawodu, ale wyposażyć go w wiedzę kierunkową, a także umiejętności i kompetencje społeczne. Zakładamy, że student/absolwent zdobył praktyczne przygotowanie zawodowe w trakcie studiów I stopnia lub uzyskując wcześniej inne magisterium.
Studia te dają bardzo szeroką i różnorodną wiedzę w zakresach objętych programem kształcenia. Stanowić będą również znakomite przygotowanie do studiów III stopnia w zakresie literaturoznawstwa, zwłaszcza dla absolwentów studiów innych niż filologiczne. Tłumaczom literatury pozwolą na jej doskonalsze oraz kontekstualne rozumienie. Pracownikom instytucji kultury umożliwią dialektyczne rozumienie relacji między literaturą a innymi sztukami.
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności oraz kompetencji społecznych określają umiejętności komunikacyjne związane z poszukiwaniem i przetwarzaniem informacji zawodowych, kształtowaniem umiejętności badawczych, samodzielnym zdobywaniem wiedzy i samorozwojem, umiejętnościami interpretacji faktów i zjawisk kulturowych.
Perspektywy zawodowe
Perspektywy zawodowe absolwenta związane są z różnego typu instytucjami kultury.
Po ukończeniu studiów absolwenci mają możliwość kontynuowania kształcenia w szkole doktorskiej.